Десетки хиляди фенове от цяла България се стекоха на петото издание на “Франкофоли” в Благоевград, което бе най-мащабното до момента. Всички хотели бяха пълни, а много хора от населени места в Благоевградска и Кюстендилска област се наложи да се прибират след концертите, тъй като места за спане нямаше. Предвидливо дни преди провеждането на фестивала от общината обявиха безплатна зона за палатки в парк Бачиново.
“Наложи се в събота да опънем палатка, тъй като бяхме ангажирали хотел само за една нощ заради LP”, разказаха Владислава и Доротея от София, които вчера по обяд си събираха багажа в парк Бачиново. В района имало общо 15-ина палатки и по думите на момичетата организацията била много добра. “Нямахме намерение да оставаме втора вечер, но беше толкова хубаво, че променихме плановете си. За съжаление стаята в хотела, в която бяхме, се оказа резервирана за следващата нощ, проверихме на доста места, но се разбра, че всичко е заето”, обясни Владислава.
Младите софиянки си тръгват доволни от фестивала: “Супер беше, изпълнителите излизаха навреме и всичко беше много добре направено”, отбеляза Доротея. Макар че бяха пристигнали с коли от София, момичетата признаха, че предпочели да ползват таксита до парк “Македония” и обратно, а цената била съвсем приемлива – около 3 лв. в едната посока.
На метри от тях и последните палаткаджии на Бачиново започнаха да разглобяват палатката си вчера около 1 ч. следобед. “Пристигнахме в събота от София и трябваше да съчетаем двата празника – рожден ден и фестивала. За съжаление не стигнахме до парк “Македония”, защото частното парти ни пое във вихъра си. В интерес на истината съжаляваме, че не отидохме на концерта”, откровен бе Слави и обобщи: “Организацията в парка за палатките беше супер!”.
Специално заради палатковия лагер от фирма “Биострой” в района разположили допълнително два големи контейнера за смет, тип “Бобър”, плюс още 6 “куки”. “Имахме дежурен в района и рано, между 7 и 8 ч. сутринта, извозвахме боклука, за да не се трупа. Достатъчно съдове за смет – 20 бр., поставихме и в района на парк “Македония” , до 22 часа петима дежурни обикаляха с торби да събират, а на следващата сутрин 10-ина човека изнасяха боклука от района”, разкри подробности около организацията управителят на “Биострой” Васил Бачев. Той обясни, че в петък следобед последно минали да окосят тревата на цялата площ, която е над 30 дка. “Можехме да сложим и 100 кофи за боклук, но преценихме, че много ще се набиват на очи и ще дразнят хората. Но наемателите на търговски площи също проявиха разбиране и около тях имаше чували за смет, които се сменяха, когато се напълнеха, а по-късно боклукът се трупаше около тях”, допълни Бачев. “Очаквах, че ще има много хора, но чак толкова – и за мен беше изненада, но мисля, че се справихме добре. Не знам колко камиона боклук се изнесе, но беше доста”, обобщи той.
Репортерска проверка констатира, че в събота и вчера преди обяд, часове след нощната фиеста, целият терен на парк “Македония” бе отлично почистен.
Със сигурност в боклука с отпадъците са отишли и всички предмети на посетителите, събрани от бодигардовете на и около нарочно поставените са целта маси на входа на парка. Освен стотиците бутилки с вода, сокове, безалкохолни и алкохолни напитки охранителите изземаха всякакви дезодоранти и спрейове от чантите на дамите с мотив съображения за сигурност. Охраната бе подсилена от полицейски служители, които всяваха респект и гарантираха спокойствие на присъстващите на шоуто.
Фестивалът стартира в петък вечер с лек коктейл в зала “Орфей”, на който присъстваха една шепа хора – кметът Атанас Камбитов и заместничката му по културата Христина Шопова в качеството на домакини, и партньорът им от френска страна Жерар Пон с екипа му, организатори на “Франкофоли”, който от 35 г. се провежда в Ла Рошел, Франция. Залата бе декорирана с бяло и сребърно, там първи наздравица за успеха на петото издание на фестивала и за успешното му бъдеще вдигнаха евродепутатът Андрей Новаков и съпругата му Татяна, хърватска делегация от гр. Чаковец начело с кмета Стйепан Ковач, омбудсманът на Благоевград доц. Валентин Василев, семейство Мария и Евгени Кавдански, с малко закъснение дойдоха и секретарят на кметството София Янчева, както и директорът на правната дирекция в общината Антония Методиева…
Световната US звезда LP била изключително развълнувана още с пристигането си в Благоевград, тъй като това бе първата й визита в България. Певицата се притеснявала дали изобщо някой тук я познава и не вярвала, като й обяснили, че дори деца знаят песните й. Половин час си правила селфита на поляната, на която бе първата фестивална вечер, снимала реката и чадърите по централната улица на Благоевград. LP никак не била претенциозна, единствено поискала бански, като видяла, че в хотела има басейн, и искала да поплува, та организаторите тичали до магазина да й купят. Тя е веган и нямала други изисквания към храната, освен да не е от животински произход.
За разлика от нея, звездата на втората фестивална вечер Кенджи Жирак заявил, че яде всичко. Любопитно е, че едно от най-предпочитаните ястия за повечето гости било боб на фурна. Кенджи Жирак представи в Благоевград последното си шоу с много конфети и заря, която той нарича “бомби”.
“Много съм горд, че стигнахме дотук – петото издание на “Франкофоли”, защото отстрани изглежда лесно, но много малко хора знаем колко трудно беше в началото и колко препятствия минахме”, заяви на откриването кметът на Благоевград Атанас Камбитов и продължи с историята на началото: “Аз, Христина Шопова и Станка Желева, дъщерята на президента Желю Желев, отиваме в Париж през май и се изтърсваме пред Жерар. Човекът, учтив французин, ни пита какво искаме, казваме му, че искаме да правим “Франкофоли” в Благоевград, а той отвръща: “Добре, коя година””. Отговаряме: “През септември!”. И той вероятно помисли, че не сме много “на център”. Разказвам всичко това, защото, ако Жерар не бе толкова чудесно луд като нас, с големи сърца, за да ни повярва, днес всичко това нямаше да се случи… Благодаря му!”, каза Ат. Камбитов.
Огромната публика се забавлява от сърце и по традиция фестивалът бе без конферансие, но изпълнителите излизаха на сцената в точно обявения час и се раздаваха изцяло за феновете си. LP почти четвърт час раздава автографи на сцената, докато пееше. Кенджи Жирак, групите “Караван Палас” и “Моранди”, Котарашки и Дан Балан накараха хиляди фенове да пеят с тях и да танцуват в ритъма на музиката им.
Опашките и тълпите около откритите барове и скара и в двете фестивални вечери бяха големи. Съдържателите им запазиха цените както миналата седмица, когато в две вечери се състояха концерти на част от звездите на БГ поп и рок музика. Единствено благоевградският бизнесмен Георги Байрактарски-Бари не се сдържа на изкушението и вдигна цената на скарата с 50 стотинки на кюфте и кебапче, и с лев на “Мечата лапа”, като дори не си бе направил труда да поръча нова табела, а на старата на ръка бе дописал увеличението…
ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Палаткаджиите на Бачиново вчера по обяд си стягаха багажа, доволни от купона в Благоевград
  • Кметът Камбитов даде коктейл преди старта на феста
  • Благоевградчанинът Георги Байрактарски-Бари вдигна фестивално цените на скарата
  • Десетки хиляди изпълниха парк “Македония” за “Франкофоли 2019”