Uber ще започне тестове на въздушните си таксита от програмата Air през 2020 година. Компанията се готви за публично предлагане на услугата до 2023 година, предават от ABC. Тестовете ще се проведат в градовете Мелбърн, Далас и Лос Анджелис.

Много хора смятат, че 2023 година като цел е прекалено нереално. Все пак щом Uber може да издейства разрешение за тези тестове, значи са на път към нещо голямо.

Дронове с пътници?

Авиацията е една от най-развитите индустрии със своите хеликоптери, огромни самолети и пътнически машини. Всички те са приети за безопасна и приемлива форма на транспорт. Сега предстои да видим дали дроновете за превоз на пътници ще успеят да си завоюват същото.

Конкуренция на Uber е GoFly на Boeing. От там се заканват да разработят „безопасни, ултра компактни устройства за летене, които да могат да преминават 20 мили с един човек на борда.“

Най-голямото предизвикателство, което ако се получи добре, ще е и огромно предимство, е всички тези машини да излитат и кацат вертикално. За това вече има и абревиатура – VTOL (vertical take-off and landing). Нуждата от писта ще е голям подводен камък за развитието на пазара към масовия потребител.

Компанията предлага 2 милиона долара, за да види успешни дизайни и прототипи. Към фаза две на състезанието вече преминаха определени проекти. Все още чакаме да покажат най-иновативното и оптимално решение.

Полицията в Дубай също прави тестове на превозно средство, което да лети над земята, но там по-скоро става на въпрос за ниско летящ мотор.

От Uber са уверени, че могат да предложат VTOL машина, която да превозва пътници по целия свят.

Все още не е ясно дали машината им ще се управлява от човек на борда, от разстояние, или от автопилот. Това зависи от условията, които ще поставят въздушните регулатори.

Крайната цел обаче би трябвало да са напълно автономни летящи коли. За да се случи това трябва да се преминат успешно адски много тестове.

Технологията е сравнително проста

За разлика от хеликоптерите, дроновете функционират по-просто. Контролирани са от компютър, използват електричество от батерии като източник на енергия, а задвижването става чрез безчеткови двигатели. Тази система вече се е доказала като безупречна при по-малките дронове, които вече са масово явление на комерсиалния пазар.

Те могат да летят автономно, без пилот. На дрона се задава място за излитане и кацане, а всичко се случват без намесата на пилот. Все още не можем да говорим за изкуствен интелект, тъй като машините разчитат на междинни точки в небето, които следят постоянно – чрез GPS.

Следващата крачка

Увеличаването на мащаба на тази технология беше само въпрос на време. Въпросът, чийто отговор търсим обаче е достатъчно безопасно ли е всичко… Както за пътуващите на борда, така и за хората и тяхната собственост, над които машините ще летят.

Ще се преминава през същия процес на сертификация, през който минават и традиционните летателни машини. Очаква се да става по-бързо заради по-простата конструкция. При самолетите отнема години.

Интересна е ролята, която имат регулаторите. Органът за безопасност на гражданската авиация в Австралия (CASA) има много проактивен подход по отношение на регулациите за летене с дрон и процедурите за безопасност. От там активно консултират индустрията и предлагат всякакво възможно съдействие. Не е случайно, че част от тестовете ще протекат там.

Бихте ли се чувствали достатъчно комфортно да използвате такава услуга, когато тя излезе? А бихте ли си купили летящ автомобил, който да управлявате сами?