През 2017 година само един или два самолета, натоварени с кокаин, поемат по опасния път от Венецуела към САЩ.  Но бизнесът с наркотици процъфтява, в него участва военният и политически елит на страната, раздирана от конфликт.

Сега, през 2018 г., трафикът на кокаин с малки, немаркирани самолети е по-интензивен от всякога. Полети се изпълняват всеки ден, а понякога и по няколко едновременно. Американските власти дори зачитат пет самолета във въздуха през нощта, пътувайки по един и същи маршрут, пишат от CNN.

Машините, натоварени с колумбийски кокаин се товарят преди година излитали от безлюдно, отдалечено място в джунглата на Венецуела. Но сега, когато бизнесът се развива толкова добре, те дори не се крият толкова усърдно. Самолетите тръгват от по-развитите северозападни райони на страната, за да съкратят пътя си към Хондурас. 

Там, те се приземяват, наркотикът се товари на камиони, които го откарват в Мексико, а от там – през границата в Америка.

Всъщност, начинът на търговия е абсурден според властите, които се борят с този смъртоносен бизнес. Всяка пратка е толкова доходоносна за Венецуелското правителство, че самолетите, които се използват от трафикантите не струват почти нищо. Повечето се използват само веднъж, а после биват изоставяни на брега в Хондурас.

Според информацията на американските власти, от Венецуела до САЩ са стигнали 240 тона кокаин, а по данните на службата за борба с наркотиците на ООН, предоставени на CNN, наркотикът струва 39 милиарда долара.

От години САЩ обвинява венецуелското правителство в трафик на наркотици. Разширяването на този бизнес днес показва неотложна нужда от средства за подпомагане на  хиперинфлационната икономика на Венецуела и буйната корупция сред висшите служители. Според американските власти, сред важните фигури е групата ELN, която работи за военните служби на Мадуро. Множество политици, заемащи високи позиции в страната, са били обвинявани и санкционирани от САЩ, но и до днес правителството яростно отрича да има нещо общо с трафика на кокаин.

А нуждата от пари излага пилотите на риск. Близо 30 самолета са катастрофирали в района през последните месеци. Пилотите на някои от тях са бивши служители на големи авиокомпании, които някога са превозвали хора. Всички самолети летят с изключени чипове, които се засичат от радарите.

Често самолетите са сваляни от армията в Хондурас. Някои лежат под повърхността на реката, видими за останалите летящи машини. Други са взривени от мините, които военните са заложили. Но и това не представлява толкова голям проблем за венецуелските трафиканти.

Те са сключили сделки с някои от рибарите в района, които се съгласяват да „спасят“ кокаина от самолети, претърпели инцидент. Пилотите са така обучени, че ако усетят, че ще бъдат заловени, те изхвърлят товара от машината, прикрепен към плаващо устройство. Такива пакети тежат около 30 килограма, а за връщането им на картелите, рибарите получават по 150 хил. долара.

В повечето случаи хората, които помагат за трафика на наркотици – пилоти, шофьори и рибари, са принудени да го правят от глад, като преди да започнат своята работа, венецуелските власти дават разяснения. Тези, които не се съгласят с тях - изчезват...