София. Мариус Донкин, директор на Народния театър, и Деян Пройковски, македонски режисьор, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3” и „Радио К2” заявиха позиции по следните теми:
България + Северна Македония = ?
Илиана Беновска посрещна в студиото си Мариус Донкин, директор на Народния театър и Деян Пройковски, македонски режисьор по темата „България + Северна Македония = ?“, от от гледна точка на културата. Тя поясни, че Деян Пройковски е български възпитаник, завършил НАТФИЗ в класа на Красимир Спасов 2003 година и говори чудесен български. „Защо следвахте в България?“, попита Беновска. Гостът ѝ разказа, че е от Битола, където Красимир Спасов е участвал в две-три постановки, които са го впечатлили много, защото са се различавали от другите театрални постановки, които е гледал. Водещата се учуди от това и пописа „Как стана така?“, а Деян Донков разказа, че се е запознал с него, говорили са си, след което той е дошъл във ВИТИС и е имал щастието да бъде в неговия клас.
На въпрос защо е в момента в България и за съвместния проект с Мариус Донкин, директор на Народния театър ,,стана ясно, че е тук за постановката „Братя Карамазови“ по Достоевски. Пройковски сподели, че дълго време са говорили с г-н Донкин какво да бъде заглавието и какво да правят и каза: „Искахме да направим едно представление, което ще говори за човека днес“. Той допълни, че са искали да вмъкнат повече шеги, защото не е добре театърът да дава съвети. ,,Театърът дава съветите, но не ги дава така дидактично с размахване на пръст“, се включи водещата и поясни, че на екрана в студиото се виждат снимки на актьорите в постановката, които ще бъдат на различни афиши. Водещата помоли да прозвучи на фон авторската музика, която е основна в спектакъла. Деян Пройков каза: „Заедно с мен са и моят екип – сценографът Валентин Светозарев и композиторът Горан Трайковски. Горан Трайковски е един от нашите най-известни композитори. Той е правил музиката за филма „Преди дъжда“, а водещата отговори, че е гледала филма. За сценографа гостът каза, че десетина години е живял в Петербург и е работел като главен художник в театър там. Това, което е важно за него е, че е направил музейната част в къщата на Достоевски, където той е писал „Братя Карамазови“
„Защо Достоевски? Един македонец в България, звучи почти като песента „Стинг“, попита Илиана Беновска. Пройковски отговори, че представлението ще каже защо, но за него Достоевски е от безсмъртните автори по въпросите и темите, по които работят. В „Братя Карамазови“ се поставя въпроса за човека днес, какво е да си вярващ, какво става с нас, за любовта, смъртта.Той вярва, че ще направят интересно представление със собствен специфичен почерк.
Водещата се обърна към г-н Донкин: „Вие като директор на Народния театър как прогнозирате въздействието на тази постановка от наш братски екип – македонски, който праща своето послание за България чрез руски класически автор – Достоевски?“. Тя попита как е на македонски „прощавайте“ и се извини на Донкин, че двамата режисьори са превзели разговора. Той каза, че е много трудно да направиш прогноза за посланието, което ще изпрати една постановка или за нейния успех. Според него не е важен начинът, а какво послание искат да изпратят и до колко ще успеят. „Аз мисля, че ние преминахме през почти цялата македонска драматургия, през българската драматургия и решихме, че не е нужно да говорим за едните или за другите чрез едната или другата драматургия. Важното е да говорим за себе си, за хората, ние сме част от света и да си говорим за общите проблеми, които са човешки“, завърши Донкин. Водещата попита от къде му е дошло на ум да покани македонски режисьор и дали има връзка с договора, който България е подписала с Македония или с това, че се е преименувала на Република Северна Македония или с интеграционните процеси в Европа и политиките на Борисов да обединява Балканите. „Всичко това е може би следствие на нашата работа.“ отговори той шеговито. Той заяви, че са създали Асоциация на балканските национални театри, а разговорите с г-н Пройковски са започнали още преди това. „Тази общност не е в резултат на това, но сме готови това да се отчита като част от това нещо, защото е доказателство за верния път и за верния ход, който е направен от политиците“, заяви директорът на Народния театър и допълни, че е поканил в края на годината и известен словенски режисьор Лоренций, който също е част от целия проект. Следващата година предстои да гостува Боб Уилсън, американец и в топ 5 в света, а по-следващата година руския режисьор Валери Фокин. Беновска каза на шега: „Докато Бойко Борисов обединява Балканите, ти обединяваш Русия и Америка“. Донкин продължи, че иска театърът да се развива във всички посоки и със всички средства. Според него не трябва да се прави разлика между нас и човека до нас, между нас и неговата религия: „ Има един свят, в който има проблеми и ние искаме общо да работим“, допълни той. Беновска попита Пройковски дали е гледал моноспектакъла на Мариус „Г-н Ибрахим и цветята на корана“ и му препоръча да го изгледа и го определи като културен феномен. Според нея той отразява това, че може да се намери общ език независимо от религиозни, културни, полови различия. Деян Пройковски заяви: „Всъщност това е разликата на театъра от политиката“ и допълни, че театърът трябва да отваря вратите или да маха съществуващите стени.
Илиана Беновска цитира философската мисъл: „Политиката променя рязко и бързо света, но за кратко, а изкуството променя бавно и постепенно света, но за дълго“. Донкин се съгласи и каза, че това е така, защото изкуството променя човека чрез душата и по този начин процесът е необратим. „Много по-бързо политиците биха си свършили по-добре работата, използвайки постиженията в сферата на изкуството“, завърши той.
Беновска попита кога, къде и защо ще бъдат премиерите на постановката. Мариус Донкин отговори, че за първи път ще има премиера на 6 и 7 април в Пловдив. Водещата попита дали е там, защото това е културната столица на Европа, но събеседникът ѝ отговори, че са изпреварили събитията, за да е така. Беновска попита дали ще е в Античния театър, но стана ясно, че ще бъде в театър Масалитинов. Гостът обяви, че ще подпишат меморандум с пловдивския театър за общи действия в изкуството извън „Братя Карамазови“. Следващата премиера е била отложена от 3 и 4 април за 16 април и обясни защо, за да няма спекулации. Той каза, че още преди да започнат процесите за Северна Македония са говорили с г-н Пройковски да работят заедно. Отменя се, защото изпитват изключителна отговорност за това, което правят заради дълбочината на драматургията на Достоевски, трябва да се хармонизират и техническите аспекти в езика на театъра – хидравлики, звуци, осветления, музика и тн. Той изрази благодарността си към всички колеги, които работят в пиесата, както и на техническите екипи, които преодоляват невероятни трудности в процеса на работа. Беновска прояви разбиране и каза, че това е невидимият труд, който не излиза за финален поклон, но ако тях ги няма поклонът няма да е тържествен.
Беновска попита кои са имената на актьорите, а г-н Пройковски отговори, че са Владо Пенев, Деян Донков, Велислав Павлов, Александра Василева, Жулиета Николова, Ана Пападополу, Димитър Николов, Йордан Биков, Валери Йорданов, а водещата допълни и Радина Кърджилова, Йосиф Шами, Емил Марков, Цветан Алексиев. Пройковски каза, че участва и класа на Стефан Данаилов от НАТФИЗ. Той сподели, че тук се е учил на режисура и от тук е взел занаята, както и света на изкуството. „Ти си си тукашен“, попита Беновска, а той потвърди и отговори, че за него това е театрално завръщане.
Водещата зададе еретичен въпрос не за да се нагодят към конюнктурата, а защото би отивало. Тя припомни, че Зоран Заев и Борисов са се сближили дори и в личен план по темата Македония-България-Балканите. „Ще поканите ли тези двама премиери да дойдат на премиерата на „Братя Карамазови“ на един македонски режисьор в София в българския Народен театър“, попита тя. Пройковски отговори, че театърът вече е изпратил поканите и според него това е редно.
За инициативата, която по традиция Беновска предприема със своите гости, тя пое ангажимента да проследи дали тези двама първи мъже ще бъдат достатъчно културни, интелигентни и национално отговорни да „озарят“ с присъствие премиерата. Тонкин допълни, че са поканени и министрите на културата от двете страни, а Пройковски даде своето предложение на Беновска да говори за изкуство със своите гости от политическия живот. Водещата отговори, че опитва, но трудно се получават нещата. Тя повтори, че премиерата е на 16 април в деня на Конституцията на България. Беновска подари книгата си с Ахмед Доган, който се е погрижил за етническия мир в страната ни и на Балканите. Тя допълни, че ще ѝ бъда любопитно следващия път освен за изкуство, да поговори с него и за политика. Деян Пройковски от своя страна ѝ подари „Братя Карамазови“ на македонски с послание от Достоевски: „Тайната на човешкото битие е не само да се живее, а за какво да се живее“ Мариус Донкин ѝ подари Пиеси за справедливостта, както и камъче от Атон, за да може да й бъде осветено и представлението, и пътя към справедливостта. Беновска благодари и даде червена ябълка на Деян Пройковски с думите: „Да видим дали пак ще се върне в България и да видим дали ябълката ще продължава да му бъде зряла.“ Също така му подари и клубната тениска на „Беновска пита“ с въпроса „Защо се занимаваш с режисура?“ Той заяви, че чрез режисурата най-добре може да изкаже това, което носи в себе си.
Така завърши разговорът между Мариус Донкин, Деян Пройковски и Илиана Беновска , в раговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита“ по „Канал 3” и „Радио К2” на 24 март 2019 година.