Кюстендил В миналото кюстендилци са посрещали пролетта с поклонение пред оброка на свети четиридесет мъченици. Това каза пред Радио „Фокус” – Кюстендил Любляна Начева, старши специалист „Координатор – направление духовно развитие и работа с подрастващи“ към Община Кюстендил. По думите ѝ в началото на ХХ век празникът се е почитал с едно преклонение пред свети 40 мъченици, хората са отивали на хълма над града – „Хисарлъка”, където има и днес такъв параклис, но някога е имало оброк. Палели са 40 свещички, изпивали са 40 глътки ракия в малки чашки, хапвали са питка, която е била постна и е омесена от домакинята и се носела на хълма и разчупвана там. „Затова и днес един от символите, който девойките „Кюстендилска пролет” носят на хълма, отново е хлябът, който се разчупва между всички хора, които са се събрали там. Другият символ е минералната вода, която е символ на нашия град и природна даденост, а третият символ е плодородието на кюстендилския край. Това са плодовете, които отново се раздават на този ден от девойките”, каза Любляна Начева. Според нея някога, при отиването на хълма „Хисарлъка”, освен запалването на свещичките, разчупването на хляба, изпиването на глътките вода или ракия, също така хората са си разменяли плодове, такива каквито са били запазени през зимата. „Днес тази традиция отново се спазва в символиката, която съпътстват девойките „Кюстендилска пролет” и символите, които те разменят, предават. Има един чудесен ритуал по предаването на символите на града – хлябът, водата и плодовете. Този ритуал девойките изпълняват точно на 21-ви март, когато девойките от миналата година предават символите на новите девойки на сцената на площад „Велбъжд” и също така на сцената, която е построена и на хълма „Хисарлъка”, каза Любляна Начева.
Венцеслав ИЛЧЕВ