Смолян. Длъжни сме да модернизираме системата на образованието. Това заяви по време на граждански диалог по темата за образованието в Смолян министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Смолян. Една част от миграцията в бъдеще няма да е само икономическа, а тя ще бъде е културна, като не говоря толкова за региона на Смолян, а за останалите части на страна, поясни министърът. „Затова ние трябва с инструментите на образователната политика да редуцираме броя на изключените деца от системата на образованието, оттам и от обществото. В много области на страната има възпроизводство на неграмотността, липса отношение към образованието – вече повече от едно, две, дори няколко поколения. Говорейки за модернизация тук в най-голяма степен може да свържем с общоевропейските политики, с политиките в сферата на образованието. Като започнем от компетентностния подход. Това, което ние трябва да направим като промяна в системата е да въведем последователност във всички инструменти на политиката – тоест промяната трябва да бъде не само в знанията, но и в уменията – базови и свързващи“, отбеляза министърът. Той уточни, че това предполага всяко училище и учител да имат по-голяма свобода. „Ние да бъдем по-малко инструктиращи и повече насочващи и подпомагащи и политиката да бъде насочена към креативния учител, който може да намери подхода към всяко дете. Учениците днес са много по-трудни от гледна точка да им се провокира интересът за учене. Той трябва да се провокира и да се търси индивидуалния подход. Следващите поколения ученици все по-малко ще придобиват информация от училище, а повече от алтернативни източници. Основната задача на системата на образованието е да ги провокира да учат и да им даде възможност да пълноценен и щастлив живот чрез това“, посочи министър Вълчев.
Той отбеляза, че са често критикувани, че страната ни е на едно от последните места в ЕС по функционална грамотност. „Но пък ние сме на едно от първите места по четивна грамотност. Разликата между двете е, че ние трябва да префокусираме системата. Това ще ни е един от приоритетите през годината. Всеки нормативен акт, който издаваме и всяка една подкрепа, която даваме, трябва да е насочена към това“, подчерта министърът. Той добави, че трябва да се модернизира материалната база. Благодарение на европейската солидарност, на ОП „Региони в растеж“ и ПРСР през този програмен период ще бъдат направени инвестиции в над 500 образователни институции за над 700 млн. лв. Въпреки това, това е само една част от институциите, които са 4000, допълни министър Вълчев. Той подчерта, че тези усилия ще продължат и припомни, че през миналата година са финансирали училищата за изграждане на WI-FI мрежи. „Предстои да стартираме проект, в който трябва да изработим т. нар. облак или платформа с отворени и безплатни образователни ресурси. Ще финансиране обучение на учители за дигитална креативност, компютърно програмиране и моделиране. Очаква се повече хора да заемат позиции с задълбочени дигитални умения и трябва да подготвим бъдещото поколение за това. Ще финансираме обучения на учители за изготвяне на електронни уроци като учениците ще ги ползват безплатно. Надявам се повече стаи да имат проектори и мултимедийни дъски. Под 40 % от класните стаи имат тази възможност и това ще ни бъде приоритет“, каза още министър Вълчев.
Нели ГЕРГЬОВСКА