Инцидентът с дерайлиралия товарен влак на частната компания "Булмаркет" на гарата в Пловдив, е поставил под заплаха националната ни сигурност. Затова алармират от гражданската инициатива "За обществен и релсов транспорт". 

Нещо повече - заради това те са подали сигнал до НАТО, а и са изпратили свое писмо до министър-председателя Бойко Борисов, министъра на отбраната Красимир Каракачанов и министъра на транспорта Росен Желязков. В него те настояват за възстановяване на резервни жп трасета в Пловдив.

"Във връзка със станалия инцидент на гара Пловдив с влак на частния товарен железопътен оператор "Булмаркет“ от 16 февруари 2019 г., който причини материални щети и значителни проблеми с движението на влаковете в цяла Южна България, бихме искали да ви обърнем внимание, че този случай е показателен за рисковете пред националната сигурност на Република България. Това е така, тъй като при евентуална извънредна ситуация, без значение военна - свързана с прекъсване и повреждане на релсов път или цивилна – пожар, наводнение, атентат или други целенасочени действия за блокиране на гара Пловдив, цялото влаково движение в посока от София – през Пловдив до Бургас/Турска/Гръцка граница, както и трасето Пловдив – Филипово – Карлово или Пловдив – Филипово – Панагюрище, както и Пловдив – Асеновград , ще бъде възпрепятствано и/или прекъснато.

Това означава невъзможност или силно затруднение за бързото и ефективно дислоциране на военни и/или хуманитарни екипи/мисии на територията на цяла Южна България, а също и би прекъснало или силно затруднило жп връзката между страни – партньори от НАТО", се казва в сигнала до Алианса.

Гражданите са изпратили и създадена от тях карта, показваща голям брой премахнати през годините жп връзки, чиято липса в момента пречи за диверсифициране на движението при евентуален инцидент. "В момента всички трасета водят към гара Пловдив и ако тя бъде блокирана, влаковете ще трябва да бъдат спрени или да заобикалят по много по-отдалечени маршрути, което в момент на криза, може да се окаже с катастрофални последици", изтъкват те.

"Трасетата и връзките, са оцветени в червен цвят - посочват от инициативата и продължават - в момента от направление София не съществува директен достъп до гара Филипово (трасето е демонтирано окончателно през 2017 г.). Сега, за да стигнат до тази гара и за да продължат по направление Бургас/Карлово/Панагюрище, влаковете задължително трябва да стигнат до гара Пловдив, да обърнат движението си и да се върнат към гара Филипово.

Ситуацията е подобна и от южната страна на града. През 2016 г. южното обходно трасе (в червено) е предадено от Национална компания железопътна инфраструктура на Община Пловдив. То е прекъснато на няколко места, но иначе е със запазен релсов път. Това трасе осигурява обход на гарата от юг. По наша информация общината планира разширение на съществуващ автомобилен път и окончателно премахване на жп линията.

С жълт цвят е показано трасето Пловдив – Филипово, което също през годините е било обект на опити за премахване като тази тема продължава да се коментира и бъдещето на трасето е неясно", пишат в сигнала си от гражданската инициатива.

Гражданите припомнят, че ситуацията в София е много сходна - като през годините са премахнати Околовръстната железница на града, заобикаляща Централна гара от юг и двете трасета, заобикалящи я от Север - през гара "Биримирци".