Огромен парен локомотив доплава до България по Дунава, за да бъде реставриран напълно в София.

Машината, която датира от Втората световна война, пристигна от Виена в Русе чрез най-големия специализиран кораб за превоз на тежки извънгабаритни товари „Джъмбо 3“. Утре предстои операцията по прехвърлянето й върху жп релсите в русенското пристанище, след което с локомотив ще бъде изтеглена до столицата, предаде Русе Медиа.

Идеята на австрийската собственичка на парната машина е тя да бъде част от ретро влак, който да вози туристи из Европа, потегляйки от Виена. За тази цел обаче локомотивът трябва да бъде реставриран. Избран е превозът по река, тъй като от една страна е по-евтин, а от друга – не се налага локомотивът да минава различни инспекции.

Най-трудната част е била в подготовката на товарене на машината, обясни управителят на корабния превозвач Веселин Рубчев.

„Особеното е, че е по-тежък и трябва да се разпредели тежестта на локомотива върху палубата. Палубата е с два пъти по-голяма издръжливост, отколкото обикновените кораби – тук имаме натоварване от 10 тона на кв.метър, при обикновените кораби имаме 5 до 6 тона на кв.метър. Специфичното на укрепването е гредата отдолу, за която се захващат въжетата. Същите ги има и отпред, и отзад. Гредите са собственост на пристанището във Виена, които са докарани тук, и ще бъдат върнати после във Виена след разтоварването“, каза още той.

Локомотивът е много тежък – с пълен бункер с вода и въглища тежи над 140 тона. Висок е 4,50 метра, а през Втората световна война е превозвал муниции и войници. Дължината му е 23 метра заедно с тендера, в който отзад се возят въглищата. Мощността му е 1625 коня, които се създават от два цилиндъра с диаметър 60 см.

Операцията по прехвърлянето на парната машина на суша е сложна, тъй като пристанищните кранове в Русе не могат да вдигнат тази тежест.

„Самият локомотив е някъде над 85 тона без тендера и двата крана, които са тук, могат да вдигнат до 60 тона. И затова ще бъде привлечен плаващият кран „Титан“, който ще застане между брега и кораба, ще вдигне локомотива от кораба, ще го прекара над водата и ще го постави върху релсите“, разказа Веселин Рубчев.

Очаква се цялата дейност по спускането на локомотива да отнеме около час-час и половина. Тя ще се наблюдава и от представители на австрийския собственик, които проследяват движението на машината от Виена до България.